Wie zoet is...

December 4, 2015

Suikers zijn de laatste jaren het boegbeeld geworden van "slecht eten". Al vanaf de jaren '60 wordt er geëxperimenteerd met suikervervangers in, met name, frisdranken. En sinds de jaren '90 is de opkomst van "lightproducten" niet meer te stoppen. Maar wat is nou het verschil tussen suiker in bijvoorbeeld frisdranken en suiker in natuurlijke producten als fruit en waaróm is sommige suiker niet zo goed voor je?

 

In onze darmen zitten miljoenen bacteriën. Een deel daarvan zijn heel nuttig, maar een deel daarvan zijn niet goed voor de opname van voedingsstoffen en het transporteren van voedsel kan hierdoor (letterlijk) in het gedrang komen. Onze darmen zijn verantwoordelijk voor een groot deel van onze weerstand. Vandaar de opkomst van allerlei producten met goede bacteriën. Helaas is ook het gebruik van antibiotica steeds meer toegenomen. Antibiotica is een prachtig middel om bacteriële infecties tegen te gaan, maar helaas vernietigen ze ook een groot deel van de goede bacteriën. Dat is de reden dat diaree een veelvoorkomende bijwerking is. Suiker is meestal een voedingsbodem voor slechte bacteriën. Maar suikers zijn ook dé brandstof voor allerlei processen in je lichaam, waaronder het gebruik van je spieren. Vezels zijn juist een goede voedingsstof voor de goede darmbacteriën en helpen je darmen bij de vertering van voedsel.

 

Het grote voordeel van suikers in fruit is dat dit altijd in de juiste verhouding met vezels voorkomt. Wat is de natuur toch slim! Fruitsuikers zijn dus handig om snel energie op te doen en houdt de bacteriecultuur in de darmen toch gezond.

 

In december is suikergoed (what's in a name) iets dat we in grote hoeveelheden tot ons nemen. Het hoort erbij! Wat kun je nu het beste doen? Alles wat slecht is laten staan,

maakt het leven minder makkelijk. Maar daarbij kun je wel zorgen dat je met mate onnatuurlijke voedingsstoffen tot je neemt en daarnaast extra let op de inname van vezels. Eet, naast alle lekkernijen tijdens het gourmetten of het kerstdiner, ook grote porties vese groenten. En: neem daarbij juist wél een stukje brood! Volkoren natuurlijk :) 

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 10, 2018

July 7, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon