De "R" in de maand

October 8, 2015

Naar aanleiding van het stukje dat ik geschreven heb over gezonde voeding heb ik veel leuke reacties gekregen. En ik vond het leuk dat de discussie weer op gang kwam. Veel mensen hebben aangegeven dat ze de weg een beetje kwijt waren, in hun hoofd een wirwar van “juiste keuzes” hadden. En daarmee opende zich het hoofdstuk supplementen. Er zijn genoeg mensen die weten dat een maiskolf van 20 jaar geleden méér voedingsstoffen bevatte dan de maiskolf van nu. Dit komt door vervuiling van de grond waar maïs groeit, maar ook doordat de maïs vroegrijp geplukt wordt in Zuid- Amerika en er dan nog 30-40 dagen over kan doen om te rijpen tijdens het transport naar Nederland.

Oh jee, hebben we het ene dilemma over voeding vereenvoudigd, krijgen we dit...

Geen reden tot paniek. 

Wanneer je groenten en fruit van het seizoen eet die in Nederland geteeld wordt, kun je er vanuit gaan dat dit geen lang transport heeft gehad. Maar... iemand die iedere dag zijn gezonde portie groente en fruit eet, krijgt in principe nóg niet voldoende voedingsstoffen binnen. Vanwege de grondverarming is het bijna onmogelijk om voldoende reserves aan te leggen. Wanneer je dan óók nog af en toe een dagje “zondigt”, is de kans groot dat je vitaminen- en mineralen- rekening in het rood komt te staan. Gelukkig bestaan er supplementen. In allerlei vormen, maten én kleurtjes. Oh, zó véél kleurtjes! Je raadt het al, ik ga je hier kritisch op proberen te maken. Wanneer je supplementen gebruikt met een fel kleurtje, zijn hier lichaamsvreemde stoffen aan toegevoegd. Bruistabletten? Ze bevatten een grote hoeveelheid natrium, die mensen met hoge bloeddruk beter kunnen vermijden. Bovendien gaat de stelling “baat het niet, dan schaadt het niet” ook niet helemaal op. In bepaalde gevallen kun je een (schadelijke) vitamine- overschot krijgen.

 

En daar hebben we de bomen weer, die het bekende bos ongezien maken. Laat ik een paar richtlijnen geven: - Gebruik supplementen in samengestelde vorm. Bijvoorbeeld: alleen calcium heeft geen zin, dat kan alleen opgenomen worden in een verhouding met magnesium. - Gebruik supplementen zonder anorganische (lichaamsvreemde) stoffen De ‘r’ zit weer in de maand Wanneer je groenten en fruit van het seizoen eet die in Nederland geteeld wordt, kun je er vanuit gaan dat dit geen lang transport heeft gehad. Maar... iemand die iedere dag zijn gezonde portie groente en fruit eet, krijgt in principe nóg niet voldoende voedingsstoffen binnen. Vanwege de grondverarming is het bijna onmogelijk om voldoende reserves aan te leggen. Wanneer je dan óók nog af en toe een dagje “zondigt”, is de kans groot dat je vitaminen- en mineralen- rekening in het rood komt te staan. Gelukkig bestaan er supplementen. In allerlei vormen, maten én kleurtjes. Oh, zó véél kleurtjes! Je raadt het al, ik ga je hier kritisch op proberen te maken. Wanneer je supplementen gebruikt met een fel kleurtje, zijn hier lichaamsvreemde stoffen aan toegevoegd. Bruistabletten? Ze bevatten een grote hoeveelheid natrium, die mensen met hoge bloeddruk beter kunnen vermijden.

 

Wanneer je specifieke vragen hebt, vraag het een specialist. Sommige supplementen zijn duur, en in de meeste gevallen is het weggegooid geld! Je mag mij natuurlijk ook aanspreken en ik hoop je dan met een paar tips verder op weg te kunnen helpen voor een gezond “vitaminensaldo”.

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 10, 2018

July 7, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon