Gezond eten? Maak een planning!

Hoe vaak maak je de afspraak met jezelf om beter te gaan eten? En hoe vaak is dit voornemen op de tweede dag al van tafel geveegd? Met een goede planning houdt je je aan de afspraken met jezelf.

1) Wat eet je als ontbijt, lunch en avondeten? Vul de grootste maaltijden in. Deze kosten vaak het meeste tijd om voor te bereiden. Bovendien zijn dit vaak momenten dat je als gezin samen eet. Je omgeving kan dan vaak roet in het eten gooien door een ongezonde optie te opperen. Als je al een plan hebt, kun je makkelijker zeggen dat je een gezonder plan hebt.

2) En wat zijn je tussendoortjes?

Op lange en drukke dagen zijn tussendoortjes belangrijk. Niet alleen om je energie aan te vullen, maar ook om de échte hongerklap voor te zijn. Met een stabiele bloedsuikerspiegel kun je beter de portiegrootte inschatten en aanvoelen wanneer je genoeg hebt gehad.

3) Hoe gaat dit op je werk/ school/ met kinderen?

Wees realistisch! Het kan best eens voorkomen dat je na je werk met je bakje met rauwkost in de tas braaf weer naar huis gaat. Dan is dat misschien niet het tussendoortje dat handig voor je is. Ga terug naar de tussendoortjes die je zo kunt pakken. Neem een handje noten, snijd alvast je fruit, beleg alvast je crackers. Alles om het jezelf makkelijk te maken.

4) Maak een boodschappenlijst

Wanneer je je planning hebt gemaakt, kun je ook een boodschappenlijst maken. Zo heb je niet alleen de benodigde spullen in huis, maar kun je makkelijker de ongezonde snacks en voeding lekker in de winkel laten. Je hebt immers een plan! Bovendien hoef je minder vaak naar de winkel, waardoor de momenten dat je verleidingen moet weerstaan ook weer minder vaak voorkomen.

5) Uit eten? Bekijk de menukaart

Hoe streng je voor jezelf wilt zijn hangt af van je doel. Wil je toch gezellig uit eten maar ben je bang dat je geen goede keuzes kunt maken? Bekijk alvast de menukaart! Tegenwoordig heeft ieder restaurant de menukaart wel online staan. Daar kun je dan alvast vooraf bepalen wat je gaat eten en niet op het moment dat je met honger in het restaurant zit en hoort wat je gezelschap besteld. Denk ook na over je drankjes.

6) Maak het zichtbaar

Een planning is makkelijk uit te werken op je computer. Maar als je dan 's morgens eerst van alles moet doen om te kijken wat je ook alweer gepland had, is dit weer een moment om je niet aan je planning te houden. Zet het op papier, hang het op, zet de planning in de agenda van je telefoon. Doe er alles aan om snel te kunnen zien wat je met jezelf hebt afgesproken.

Succes!

Marjoleine Peusens Gewichtsconsulent Voedingsdeskundige

Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon