Wat is het beste dieet voor jou?

December 5, 2016

Hoe vaak ben je een dieet begonnen zonder het gewenste, blijvende resultaat?

 

Oké, het is misschien nog een beetje vroeg. Maar ik weet dat een groot deel van jullie al het voornemen heeft om januari weer "op te gaan letten" met eten. Misschien ga je wel een dieet volgen, hetzelfde dat je buurvrouw vorig jaar heeft gevolgd. Bij haar heeft het tenminste goed geholpen?Hoe vaak ben je een dieet begonnen zonder het gewenste, blijvende resultaat? 

Wanneer mensen bij mij komen voor voedingsadvies, hebben ze vaak al een plan in gedachten waar ze zelf mee aan de slag willen gaan. Heel vaak krijg ik de vraag of het weglaten van koolhydraten de beste manier is. Of omdat ik zelf vegetarisch eet, ik aan iedereen adviseer dit te doen.



Ik zal eerlijk met je zijn: Hét dieet bestaat niet. Er bestaat geen dieet waar iedereen zich goed bij voelt, wat in zijn of haar planning past én wat de gewenste resultaten heeft. En dat is voor veel mensen heel frustrerend. Want waarom valt iemand binnen korte tijd veel af en heb je zelf er zo veel tijd voor nodig?

 

De volgende factoren zijn van belang bij het vinden van een passende voedingsstijl:

 

Voorkeuren voor voedsel en smaken
Stel, je bent dol op brood en ik vertel je dat je geen brood meer mag eten. Of je lust geen vis, maar ik vertel je dat je 3x per dag witvis moet eten. Gaat dit je lukken?

 

Budget
Onze voeding willen we vaak zo goedkoop mogelijk in kopen. Helaas gaat dit vaak ten koste van de kwaliteit. Ook variatie in voeding is vaak kostbaarder. Iedereen moet op zijn of haar budget toch het beste eruit weten te halen. 

 

Voorkeur voor verpakt voedsel of vers

Sommige mensen eten alleen maar gerechten met behulp van een pakje, anderen maken juist alleen maar alles vers. 

 

Kennis van voeding
Er zijn mensen die koken als hobby hebben en iedere week iets nieuws proberen. Anderen zijn blij dat ze weten hoe bloemkool eruit ziet in zijn oorspronkelijke vorm. 

 

Tijd en planning
Dit is waarschijnlijk de belangrijkste factor. Wanneer je iedere maaltijd op vaste tijden thuis eet, kun je een voedingsaanpassing beter voorbereiden en uitvoeren dan dat je wisselende diensten draait of alleen je ontbijt thuis eet. 

 

En dan nog een belangrijke:
 

Lichaamstype
Er zijn mensen die van nature een slank en lang lichaam hebben. En veel anderen hebben dat niet. Wees kritisch op wat mogelijk is en wees tevreden met je bouw.

 

Hoe nauwkeuriger deze factoren worden meegenomen in het vormen van jouw voedingsschema en je doelen, des te beter kun je het hanteren, heb je niet het gevoel dat je het "vol moet houden" en zijn je resultaten blijvend in plaats van op korte termijn. 


Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op via de website of telefoon, of spreek me aan bij Health & RacketClub in Venlo.


Voor nu: Fijne feestdagen!

 


Marjoleine Peusens
Voedingscoach

 

 

www.brandstofvoedingscoach.nl

 

 

 

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 10, 2018

July 7, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon