Blue Monday (en hoe van je goede voornemens, goede gewoontes te maken)

January 16, 2017


Welkom op “Blue Monday”, volgens onderzoek de somberste dag van het jaar. Het is nog lang donker, de kerstdagen zijn al lang weer voorbij, het duurt nog lang voor de lente begint én je goede voornemens zijn waarschijnlijk al in de prullenmand beland. In het begin van het nieuwe jaar, maakt iedereen goede voornemens. Vaak heeft dit betrekking op een “gezonder leven”: beter eten, meer sporten, minder stress. Maar op de derde maandag van januari kunnen we vaak concluderen, dat de goede voornemens tóch iets te hoog gegrepen zijn.

Het hoeft geen 1 januari te zijn om nieuwe voornemens te maken!

 

En zo ga je ze waarmaken:

 

1) Leg de lat lekker laag

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Wanneer je je voorneemt om van een inactieve levensstijl naar 3 keer per week beulen in de sportschool te gaan, is dit gedoemd te mislukken. Je kunt beter een activiteit kiezen die je leuk vindt en dat 1x per week gaan doen. Doe je het dan die week een tweede keer, dan is dat mooi meegenomen!

 

2)  Accepteer je startpunt
Je bent wie je bent. Vaak wil je beginnen aan iets maar heb je het gevoel dat je “nog niet goed genoeg bent”. Je hoeft niet lenig te zijn om naar yoga te gaan, je hoeft geen conditie te hebben om te gaan hardlopen en je hoeft ook geen “superfoodfreak” te zijn om gezonder te gaan eten. Oefening baart kunst en dat geldt ook voor het aanwennen van nieuwe gewoontes.

3) Begin!
Als je je startpunt hebt geaccepteerd is het ook makkelijker om gewoon te beginnen. Heb je eigenlijk geen zin? Voel je je niet fit? Heb je het gevoel

 

dat je iets nog niet kan? Begin! Zorg dat je op tijd voor je sportles bent en begin er gewoon aan, zonder enige verwachting. Je zult zien dat als je klaar bent, je

 

een voldaan gevoel hebt. Het enige dat je écht hebt moeten doen is op komen dagen.

4) Even een misstap begaan? Ga toch door!

Stel je laat je telefoon op de grond vallen. Trap je er dan nog een paar keer extra op om hem écht aan gruzelementen te krijgen? Nee, natuurlijk niet! Waarom doen we dat dan wel met onze nieuwe, goede gewoontes? Als je een keer gesnoept hebt wat je niet gepland had, hoef je niet direct die friet speciaal én de rijstevlaai én een hele fles wijn te pakken. Snoepmomentje gehad, even ervan genoten… en weer door.



5) Vier je successen

Heb je een dag gegeten wat je vooraf gepland had? Geef jezelf een complimentje. Heb je gesport zoals je gepland had? Geef jezelf een complimentje. Is het niet gelukt? Ga dan na waarom niet en stel eventueel je doelen bij.

 

Nog een fijne maandag en een fijne week!

 


Marjoleine Peusens
Voedingscoach
Gewichtsconsulent

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 10, 2018

July 7, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon