Het jo-jo-effect!

February 14, 2017

Misschien ben je in januari begonnen met een streng dieet. Misschien heb je hierbij hulpmiddelen zoals shakes, pillen of drankjes. En zeer waarschijnlijk ben je hiermee binnen twee weken ook wel wat afgevallen. En nu? Nu ben je gestopt met het voorgeschreven dieet en zijn de shakes op. Wanneer je nu weer in je oude patroon vervalt, heb je over twee weken weer je oude gewicht. En waarschijnlijk nog een beetje erbij. We noemen dit het jo-jo-effect. Naast dat het heel frustrerend is, is het ook nog eens ongezond!

 

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het gezonder is om heel langzaam in gewicht toe te nemen, dan om constant te variëren in gewicht!* 

 

 Wat zijn de nadelen van een crash dieet?

1) Je voelt je vaak slap en gespannen
Omdat je te weinig calorieën binnen krijgt, heb je te weinig brandstof om om te zetten in energie. Bij een gebrek aan koolhydraten, vitaminen en mineralen, ga je ook merken dat je minder geconcentreerd bent en niet meer goed kunt nadenken. Je lichaam is op dit moment alle zeilen bij aan het zetten om je vitale organen te voorzien van brandstof.

 

2) Je verliest spiermassa
Om de meest vitale organen in een zo goed mogelijke conditie te houden, gaat je lichaam alle “minder essentiele lichaamsdelen” op rantsoen zetten. Je spieren leveren massa in. Dit is niet alleen jammer, omdat spieren veel energie (=calorieën) nodig hebben. Het ondersteunt ook je skelet en zorgt dat je letterlijk de dag door komt.

 

3) Je metabolisme wordt in de war geschopt

Iedere keer je lichaam in de spaarstand zetten, gooit je metabolisme overhoop. Je lichaam denkt dat het misschien moet sparen voor nog een periode van schaarste (dieet). Na een periode van grote inspanning en weinig voedsel heb je het gevoel dat je weer op de bank kunt ploffen met je oude voedingsgewoonten. Gevolg? Je gaat terug naar je oude gewicht en door de afname van spiermassa krijg je er waarschijnlijk nog een paar pondjes bij. 

 

 

Stop met zoeken naar de snelle oplossing. Een snelle oplossing is tijdelijk. Verander liever je levensstijl, op een geleidelijke en makkelijke manier!

 


Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met me op!

 

 


Marjoleine Peusens
Voedingscoach

 

tel. 06 - 44501699
marjoleinepeusens@gmail.com

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 10, 2018

July 7, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon