Vriezen maar!

May 31, 2017


Gezond eten vereist vaak een goede voorbereiding. Als je nadenkt over je menu zonder dat je honger of juist tijdgebrek hebt, maak je betere keuzes. Zonder een boodschappenlijstje (op papier of in je hoofd),bepaald de supermarkt, door marketing, grotendeels wat je koopt.

In deze blog geef ik je een paar tips om altijd een gezonde vulling van je vriezer te hebben. Op die manier heb je iets achter de hand wanneer je weinig tijd hebt, of er toch iets ontbreekt aan je maaltijd.



Groenten
Diepvriesgroenten zijn een goed alternatief voor vers. Je kunt de meeste groentes in het vriesvak van de supermarkt vinden, maar je kunt de groenten eventueel ook zelf invriezen. Handig als je bijvoorbeeld een grote broccoli hebt en deze niet in een keer op krijgt. Verse groenten kook of stoom je 2 minuten, spoel je af met koud water en vries je daarna direct in.

Groenten die vooral geschikt zijn om in te vriezen zijn:
- alle kool soorten (bloem-, boeren- en spitskool, rode en witte kool)
- erwtjes en tuinbonen
- sperziebonen, peultjes en sugarsnaps
- spinazie
- broccoli

Fruit

Ook fruit kun je vaak invriezen. Ik gebruik verschillend diepvriesfruit ook om toe te voegen aan een kan water in de zomer: ijsblokjes met een smaakje! Niet al het fruit is geschikt om in te vriezen. Een makkelijke regel: Al het fruit dat je moet bewerken voordat je het eet, is niet (of minder) geschikt om in te vriezen. Van een aardbei moet je het kroontje halen, een banaan moet je schillen en uit een appel moet je het klokhuis halen. Wil je fruit pureren voor bijvoorbeeld een smoothie, dan kun je al het fruit invriezen.

Fruit dat vooral

 

 geschikt is om in te vriezen:
- alle bessen
- frambozen
- bramen

- kersen

- ananas (uitzondering op de regel)

En als je dan toch bezig bent… Wanneer je soepen of sauzen zelf maakt, kun je deze ook makkelijk in grote porties maken en invriezen. Dan heb je het zo gepakt als je een keer minder tijd hebt!

 

 

 


Marjoleine Peusens


Voedingscoach
Gewichtsconsulent

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 10, 2018

July 7, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon