Geluk door eten, bewegen en lachen


Ons lichaam zit vol met stofjes die bijdragen in hoe we ons voelen en gedragen. Dopamine en Endorfine zijn daar twee goede voorbeelden van. Dopamine geeft je een gevoel van blijdschap en genot. Het is de beloning die ontstaat na sporten of het eten van bepaalde voeding. Het wordt ook wel het “gelukshormoon” genoemd. Endorfine is pijnstillend en geeft een plezierig gevoel. Wanneer je dopamine-level laag is, voel je je vaak somber en kun je moeilijk tot actie komen. Vermoeidheid kan een stoorzender in de aanmaak van dopamine zijn. Je bént dan al moe en áls je dan tot actie komt krijg je vaak niet het belonende gevoel dat dopamine je geeft. Ook ben je door een tekort aan dopamine minder goed in staat om goede beslissingen te nemen. Daardoor ben je in je zoektocht naar een gevoel van blijdschap en genot snel geneigd foute keuzes te maken op het gebied van eten en drinken. Bij een laag niveau endorfines kun je geprikkeld zijn, een gevoel van leegte hebben en de fijne motoriek is verminderd. Gelukkig zijn deze twee belangrijk stofjes makkelijk aan te maken! Hieronder een overzicht van wat je zou moeten doen om een gevoel van geluk en ontspanning zélf in de hand te krijgen: 1. Goed eten! Juist als je moe bent en je niet “happy” voelt zou je goed moeten eten. “Comfort food” werkt vaak averechts! Donkere chocolade, chilipepers, rode wijn (1 glas), amandelen, banaan en vette vis (omega-3), zijn voedingsmiddelen die je lichaam nodig heeft voor de aanmaak van dopamine en endorfine. Haal deze voedingsmiddelen in huis en doe géén boodschappen als je moe bent.

3. Lach en heb lief Ken je dat fijne gevoel na een lachbui? Waarschijnlijk heb je nog nooit zo’n lachbui gehad toen je alleen was… Regelmatig contact met de mensen die je liefhebt en je gevoel delen zorgt voor het gevoel van geluk. En dan niet eens voor jou alleen, maar ook voor de ander!

Marjoleine Peusens Voedingscoach Gewichtsconsulent

Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon