Wat zijn jullie tips om gezond te eten binnen een beperkt budget?

September 1, 2017

Onlangs werd ik gevraagd om een workshop gezonde voeding te geven, aan dames die moeten rondkomen van een klein budget. Hier zag ik de uitdaging wel van in en ik ben gaan nadenken wat goede tips zouden kunnen zijn. De workshop was gezellig, er werd gelachen en de dames kwamen met bijzondere tips voor meer lichaamsbeweging…  

 

Als laatste spraken we over gezond eten met een heel beperkt budget, géén budget eigenlijk. Ik had me verdiept in de prijzen die de supermarkt vraagt voor gezond voedsel en wat er te krijgen is bij de groenteboer of de markt. Toch gaven de dames aan dat gezond eten prijstechnisch niet altijd de meest logische keuze is. Zo werd geopperd dat als je een pot knakworsten koopt met een zak chips, je in principe ook “gegeten” hebt. We zijn het er over eens geworden dat het dan geen voeding, maar vulling is. Toch snap ik de overweging. Want wat als je graag gezonde voeding wilt kopen, maar dat weer afgaat van het geld dat je kunt uitgeven aan het vervangen van je schoenen. 

 

In mijn studententijd, waar ik nog altijd een veel ruimer budget had dan de dames, kwam ik er achter dat een oud stokbrood met “een of ander, bijna-over-de-datum smeerseltje” goedkoper was dan een volwaardige maaltijd.

Tijdens die studententijd heb ik er een sport van gemaakt om toch een gezonde maaltijd te kopen, zonder binnen een week door mijn budget heen te zijn. En door met anderen hierover te praten, kwam ik op steeds meer bespaartips.

Daarom vraag ik jullie hierbij:

Wat zijn jullie tips om gezond te eten met een budget?

Hierbij alvast mijn tips:

 

  1. Bespaar allereerst op ongezonde snacks (snoep, koek en chips) en op (fris-)drank

  2. Is een bepaalde groente op het moment duur? Diepvriesgroente en groente uit blik of pot is vaak goedkoper en bijna net zo gezond. Bovendien kan dit minder snel bederven zodat je het niet weg hoeft te gooien als het niet op gaat

  3. Seizoensgroenten zijn goedkoper (en lekkerder)

  4. Koop ongesneden groenten, vlees en vis

  5. Ga naar de groenteboer of naar de markt als het kan

  6. Koop in 1 keer voor de hele week

  7. Voorkom verspilling, door het maken van een boodschappenlijstje en een weekmenu

  8. (uit de workshop): Ruil de helft van je grootverpakking van bijvoorbeeld appels, met de helft van iemand die bijvoorbeeld een grootverpakking nectarines heeft

 

 

Marjoleine Peusens

 

Brandstof Voedingscoach

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 10, 2018

July 7, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon