Voorkomen is beter dan genezen


De meeste mensen die ik bij Brandstof zie, hebben een probleem met hun gezondheid. Na onderzoek blijkt hun cholesterol te hoog, bloeddruk te hoog of ze zitten op het randje van suikerziekte. Vaak schrijft hun huisarts medicatie voor om die waarden weer normaal te krijgen. Medicatie waar je, normaal gesproken, niet meer vanaf komt. Gelukkig hebben steeds meer (huis-)artsen vertrouwen in het veranderen van voedingspatronen. Wanneer iemand zich bij mij meldt, spreken we een periode van 3 maanden af, waarin we gaan proberen met een ander voedingspatroon, de waarden gunstiger te krijgen. Ik ben er van overtuigd dat er een logische reden is waarom je lichaam gezond of ongezond is. Soms weet je zelf ook de oorzaak aan te wijzen. Maar hoe kun je er dan voor zorgen dat je, zonder een niet vol te houden dieet te volgen, toch de gezonde kant op gaat? 1) Houd de stappen klein Probeer niet alles in één keer te veranderen, dat is al snel niet meer vol te houden. Kies één ongezonde gewoonten en vervang deze door iets anders. Wanneer je dat onder de knie hebt, kies je het volgende. 2) Vervang Zeker bij voeding is het belangrijk om te vervangen. Wil je minder vlees eten? Vervang dit dan door vis, vleesvervanger of eiwitrijke peulvruchten. Wil je niet meer toegeven aan de gewoonte om te snoepen na het eten? Poets je tanden of maak een dagelijkse wandeling.

3) Wees kritisch Wat is voeding en wat is vulling? Probeer je een aantal dagen bewust te zijn van alles wat je eet en drinkt. Is het iets dat je lichaam nodig heeft? Herken je het uit de natuur?

4) Team up Zoek een partner waarmee je samen de uitdaging aangaat. Samen recepten en ideeën uitwisselen motiveert. En heb je het even moeilijk, dan kun je elkaar even bellen. Zit je nu echt op het randje van ongezond-zijn en krijg je als het ware een laatste kans om je levensstijl aan te passen? Zoek dan iemand die je daarbij kan helpen. De kans van slagen is dan veel groter en de kans dat je het op lange termijn door kunt zetten ook. Daarnaast wordt het vaak ook vergoed via de zorgverzekering. Wees niet bang dat je nooit meer een zijstap kan maken, samen met je coach kom je er achter wat je grenzen zijn en hoe je dit binnen je eigen grenzen houdt.

Marjoleine Peusens Voedingscoach

Gewichtsconsulent

Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon