Hoe bouw je een vullende salade op?


Ben jij iemand die iedere dag de hele dag door brood eet? Als ontbijt, lunch en tussendoortje? Je kunt beter variëren. Zelf eet ik maximaal één keer brood per dag. Als ontbijt kies ik vaak voor yoghurt met fruit en noten, een roerei met wat restjes groenten of, als ik tijd heb, een bananenpannekoek. En als lunch kun je kiezen voor een groentesoep of een salade. Klinkt gek, nu de koude maanden zich nu echt aankondigen. Maar aan salades kun je ook een warme component toevoegen natuurlijk! Het gaat erom dat je de juiste ingrediënten bij elkaar gooit waardoor je vulling hebt én een interessante smaakvariatie. De ene keer maak je combinaties die perfect uitpakken, een andere keer zal het wat minder zijn. Het is een kwestie van uitproberen! Zo bouw je zelf een goed vullende salade:

1. Kies een basis (Bladgroenten en slasoorten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan spinazie, paksoi, boerenkool, Chinese kool of andijvie. Bijvoorbeeld Paksoi kun je ook even wokken voor een warme salade. In dit voorbeeld: Andijvie)

2. Voeg een extra groente toe (Een rauwkost of iets dat je nog over hebt van de dag ervoor. In principe zijn alle groenten geschikt. Sommige combinaties zijn lekkerder dan anderen... Hier kun je ook al warme groenten toevoegen. In dit voorbeeld: geraspte wortel)

3. Kies een graan of peulvrucht (bijvoorbeeld rijst, boekweit, kidneybonen of zoals in dit voorbeeld: kikkererwten)

4. Kies een eiwitbron (Vlees, vis, ei, tofu... Vlees, vis of tofu kun je natuurlijk wokken om de salade in de winter warm te maken. Of kook een vers eitje. In dit voorbeeld gebruikte ik mozzarella)

5. Kies een dressing of topping (Een gewone olijfolie, of een zelfgemaakt dressing. Maar als topping kun je ook noten of pitten gebruiken)

6. Kies een extraatje (In dit voorbeeld augurk, maar je kunt ook olijven, pitjes, zongedroogde tomaatjes e.d. gebruiken)

bron:"Eet als een expert"

Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon