Slaap en gewicht

Als kersverse moeder lijkt lang slapen tot het verleden te behoren. We hebben absoluut niets te klagen met onze dochter (ze houdt bijna net zoveel van slapen als haar ouders), maar 4 uur achter elkaar vindt ze wel genoeg.

Gelukkig heb ik in de wakkere uurtjes wel tijd om bij te lezen over gezondheid en voeding. Daarbij ben ik me gaan verdiepen in de invloed van slaap op (over-) gewicht. Want uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen die vijf uur of korter slapen, een grotere kans hebben op overgewicht. Weer iets om wakker over te liggen? Misschien niet als je weet waarom dit zo is en hoe je beter kunt slapen. Wanneer je minder lang en diep slaapt, stijgt je cortisolgehalte (stresshormoon). Dit hormoon is verantwoordelijk voor je slaap- en waakritme, maar zorgt ook dat je het hoofd kunt bieden tegen mentale en fysieke stress. Het zorgt ervoor dat je lichaam in een "staat van paraatheid" kan komen. Je voelt je dan ook wat meer gestresst, kunt daardoor minder goed slapen en komt in een cirkeltje terecht. Ook is gebleken dat mensen die minder slapen minder leptine in hun bloed hebben. Dit is een hormoon dat aangeeft dat je "vol" zit. Daardoor zou je meer tussendoor kunnen gaan eten en wellicht ook minder goede keuzes maken in welke tussendoortjes je pakt. Ikzelf ben niet zo goed in het maken van gezonde keuzes als ik eenmaal ontzettende honger heb. :)

Een vermoeid gevoel werkt daarnaast ook tegen om bijvoorbeeld na een dag onderweg te zijn nog naar de sportschool te gaan. Toch helpt die fysieke inspanning weer om goed in slaap te komen. Door te bewegen kun je je "hoofd leegmaken" en wordt je lichamelijk moe. Je kunt dan weer beter je spieren ontspannen wanneer je gaat slapen.

Andersom blijkt overgewicht ook van invloed op je slaap. Want door overgewicht hebben mensen vaak last van slaapapneu (het tijdelijk stoppen van de ademhaling tijdens de slaap), waardoor men minder vast slaapt en vermoeid wakker wordt. Voor die mensen die slaapapneu hebben is het tegengaan van overgewicht juist weer van belang. Goede nachtrust is dus belangrijk voor je gezondheid en je gewicht. Maar wat te doen als je al in het cirkeltje zit waarin je moeilijk in ene diepe slaap kunt komen? De belangrijkste tips om goed te slapen:

1. Wees overdag lichamelijk actiever 2. Schakel beeldschermen minstens een uur voor het slapen gaan uit (TV, mobiel, laptop, tablet)

3. Creëer een dagelijks slaapritueel (tanden poetsen, gezicht wassen, boek lezen, ademhalingsoefeningen)

4. Creëer regelmaat en ga iedere dag rond dezelfde tijd naar bed

5. Schrijf eventuele zorgen of plannen op voor je gaat slapen

6. Breng aandacht naar je ademhaling (klik hier voor uitgeschreven ontspanningsoefeningen)

Slaap lekker!

Marjoleine Peusens Gewichtsconsulent Voedingsdeskundige

Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon