Stoptober: ben je er klaar voor?


Stoptober gaat eigenlijk over stoppen met roken. Maar je zou iedere slechte gewoonte centraal kunnen zetten. Als je niet rookt, kun je bijvoorbeeld wel voornemen om de hele maand oktober niet ongezond te eten, of op tijd naar bed te gaan. Maar hoe zorg je er nou voor dat je poging ook succesvol wordt?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: ben je er klaar voor? Ben je gemotiveerd genoeg om dit tot een succes te maken? Ik geef je een paar tips om goed gemotiveerd en voorbereid je gewoonte aan te pakken. Allereerst is het belangrijk om je motivatie duidelijk te hebben. Wat zijn de nadelen van je gewoonte? Welke voordelen zou je krijgen om niet toe te geven aan je verslaving? Het probleem hierin is dat een gevoel op de korte termijn (ik wil nú roken) niet te overreden is met een, soms onzeker, effect op de lange termijn (ik zou later doodziek kunnen worden). Zoek daarom naar redenen die voor jou op de korte termijn belangrijk zijn, zoals: "ik krijg het er benauwd van", "ik ga ervan naar rook stinken" of "mijn omgeving zou beginnen te klagen". En, ook heel belangrijk, "ik kom de belofte aan mezelf niet na".

Ten tweede is het belangrijk je gedrag te bekijken. Wanneer rook je, of kies je voor ongezond eten? Is het op dat moment echt noodzakelijk? Of misschien is het een pure gewoonte? En wat zijn je valkuilen? Ga je pas het avondeten voorbereiden op het moment dat je honger hebt bijvoorbeeld? Of ben je gewend om bij een kop koffie een sigaret op te steken? Ga na in welke situaties er sprake is van een gewoonte en bedenk hoe je dit kunt doorbreken. Soms helpt het om je koffie op een andere plek te drinken, alleen al op een andere stoel. Doorbreek dat patroon. Wees ook voorbereid. In het geval van gezond eten is het belangrijk om vooraf na te denken over wát je wilt eten en daarvoor ook de boodschappen te doen. Haal de gezonde dingen in huis, haal de ongezonde dingen niet in huis en maak het jezelf daarmee een stuk makkelijker. Ten derde is het belangrijk om vertrouwen in jezelf te hebben. Ga na welke situaties je eerder al hebt overwonnen, waarvan je vooraf dacht dat het moeilijk zou zijn. Dit kan zijn dat je vaker de fiets hebt gepakt de afgelopen tijd. En bedenk hierbij dat je het echt niet alleen hoeft te doen. Schakel de hulp in van mensen om je heen door te vertellen wat je plannen zijn. Of bel die vriendin op een moeilijk moment.

En als laatste is het niet de bedoeling je gedrag je vervangen door ander ongewenst gedrag. Ga niet snoepen omdat je eigenlijk wil roken. Bedenk welke afleiding goed voor je is: Een stuk lopen, even met de hond spelen, een stofzuiger door de kamer halen, een gesprekje aangaan met een collega tijdens het werk. Bedenk dat de ergste behoefte aan een sigaret of iets te snoepen vaak na een paar minuten weg gaat. De belangrijkste punten zijn: 1. Concentreer je op de voordelen van het stoppen

2. Ga op moeilijke momenten na waarom je het gevoel hebt toe te moeten geven

3. Heb vertrouwen en weet dat je belangrijk genoeg bent om je belofte aan jezelf waar te maken

4. Zoek afleiding voor moeilijke momenten

5. Bedenk een beloning voor als je de maand succesvol hebt doorstaan (Die iets te dure tas die je wel hele mooi vindt?)

Ga naar stoptober.nl voor meer informatie over de campagne voor stoppen met roken.

Succes!!!

Marjoleine Peusens

Voedingscoach www.brandstofvoedingscoach.nl

Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon

Voedingscoach Marjoleine Peusens

 

tel. 06-44501699

marjoleinepeusens@gmail.com

  • White Google+ Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon